mandag den 5. februar 2018

Så sandt, som det er sagt....


“Også den dårligste bog har sin gode side: den sidste”


– John Osborne




Hvem elsker ikke et godt bogudsalg?

I dag har jeg været på et spontant bogudsalg. Jeg er før kommet hjem mere end én bærepose, når den lokale boghandel holder udsalg. Man må godt flotte sig, når tilbuddet lyder: Fyld posen for 100.-kr.
                                        
Oftest ender jeg med krimier. Jeg har læst krimier hele mit liv. Da klassekammeraterne samlede på De 5-bøgerne, samlede jeg på Hanne-bøgerne. Hanne-bøgerne var skrevet af Britta Munk, som jeg senere har fundet ud af var et pseudonym for Bengt Janus Nielsen, som under et andet pseudonym skrev Kim-bøgerne (unyttig info - men nogle gange går det nørderi i den;-)

- Jeg husker tydeligt, at jeg valgte Hanne-bøgerne, fordi jeg ikke ville læse det samme som de andre....Men jeg E L S K E D E de bøger! Jeg læste dem mange gange og kan i dag stadig huske handlingen i mange af dem. Senere læste jeg alle de Agatha Christie bøger, jeg kunne komme i nærheden af. 

Kun én gang har jeg læst en bog, der levede op til indlæggets overskrift: “Også den dårligste bog har sin gode side: den sidste”. Det var én af de mange krimier, jeg havde købt på bogudsalg. Jeg havde den med på ferie i sommer - desværre den eneste bog, jeg havde med...jeg skippede hele kapitler, fordi det var gentagelse på gentagelse, og hele plottet blev udvandet før det blev afsløret. Den var så dårlig, at jeg satte den ind mellem de spanske bøger, der stod på en hylde i det hus, vi boede i. :-D
Ikke om jeg gad bruge kuffertplads på den hjem.

Hvis ikke jeg køber krimier, så er det oftest biografier, jeg lægger i kurven. Jeg læser så mange skønlitterære tekster i mit arbejde, at det ikke afslapning for mig at læse dem. Jeg analyserer automatisk - sproget, miljøet, fortæller osv...Faktisk liiidt træls med sådan en erhvervsskade....

De bøger, jeg købte i dag, stikker lidt i tre retninger: 

Biografi med Thomas Helmig - lyden af min ungdom og mit helt store ungdomsidol.

Berlin-guide...ja, der har jeg jo været ret mange gange, men jeg trænger til at opleve noget nyt, når jeg skal afsted igen. Denne guide ser anderledes ud, så den glæder jeg mig til at dykke ned i.

Motivation - så er vi fremme ved i dag og kigger ind i fremtiden. Motivere er det, jeg gør hver dag - eller i hvert fald prøver på det. Jeg synes, det (sammen med relationsarbejde og coaching) er et rigtig interessant emne - og jeg dykker automatisk ned i det, så snart jeg får muligheden for det.

Men inden jeg kaster mig over bøgerne, så har jeg dog lige en bunke terminsprøver, der skal rettes...  - så nu må det snart godt blive weekend.














   



























Ingen kommentarer:

Send en kommentar